على قاضى عسكر

105

تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)

ارسال نامه به كميسيون دائمى حج مظفر اعلم در تاريخ 26 / 1 / 31 در نامه‌اى به شمارهء 88 ، خطاب به ادارهء كميسيون دائمى حج در وزارت خارجه مىنويسد : عطف به نامهء شمارهء 3134 / 67773 مورخ 20 / 11 / 1330 راجع به وضع تأسف‌انگيز قبور ائمهء اطهار در بقيع اشعار مىدارد كه : درنتيجهء ملاقات و مذاكرات قبلى با والاحضرت امير فيصل وزير امور خارجه و نايب‌السلطنه حجاز و فرزندش اميرعبداللَّه وزير كشور و موافقت ايشان با ساختن سايه‌بانى از درِ بقيع تا مقابل محوطهء قبور ائمهء اطهار عليهم السلام ، روز چهارشنبه بيستم فروردين ماه جارى به اتفاق آقاى سيد محمد خزانه ( سيدالعراقين ) كه از كراچى به اين‌جا آمده بود ، به مدينهء منوره رفته و با امير مدينه ملاقات نموده ، متفقاً به بقيع رفته و محل را از نزديك معاينه نموديم . قرار شد موضوع سايه‌بان را به ادارهء توسعهء حرم مطهر نبوى ارجاع نمايند كه ضمن كارهاى جارى خود ، موضوع بقيع را انجام دهند و با متصديان و مهندسين و رييس شهردارى و ديگران نيز جداگانه مذاكرهء لازم به‌عمل آمد و درنظر دارم به مجرد شروع به‌كار ، آقاى حاج‌رضا مهرآيين ، مهندس ايرانى را كه مورد توجه والاحضرت اميرعبداللَّه وزير كشور مىباشد و در مكه و طائف و جده ، ساختمان‌هايى بنا نموده است براى نظارت در كار بقيع به مدينه اعزام دارم كه ضمن ساختن سايه‌بان ، اكثر استفاده را براى سر و